Jednym z problemów, który może dotknąć naszych futrzanych przyjaciół, są robaki, czyli pasożyty wewnętrzne, które zamieszkują w przewodzie pokarmowym. Choć najczęściej występują u kotów wychodzących na zewnątrz, to także koty domowe nie są wolne od ryzyka zakażenia. Dowiedz się, jak rozpoznać objawy, zrozumieć przyczyny i skutecznie odrobaczyć swojego pupila.

Pasożyty u kota - które są najczęstsze?

Przed przystąpieniem do leczenia, ważne jest ustalenie, z jakim pasożytem mamy do czynienia. Wśród najczęściej spotykanych u kotów są:

• Glista kocia: Ten pasożyt zamieszkuje jelito cienkie i swoim wyglądem przypomina biały makaron spaghetti.

• Tasiemce: Te pasożyty mogą osiągać długość 40-50 cm i rozciągają się w całym układzie pokarmowym, wyglądając jak długie, cienkie nitki.

Koty mogą nie tylko cierpieć z powodu pasożytów, ale również je roznosić. W związku z tym, jedno zarażone zwierzę może stanowić zagrożenie dla wielu innych. Dlatego tak ważna jest szybka reakcja właściciela.

Robaki u kota - objawy

Objawy zakażenia pasożytami u kotów mogą być bardzo różnorodne. W niektórych przypadkach, rozpoznanie jest proste – wystarczy spojrzeć na wymioty lub odchody zwierzęcia, aby zobaczyć poruszające się w nich robaki. Jednak to rzadkość. Częściej pojawiają się bardziej subtelne symptomy, takie jak:

• Wymioty i biegunki

• Częste krztuszenie się, kaszel i trudności z oddychaniem

• Intensywne lizanie okolic odbytu

• Niski apetyt lub jego brak

• Zmęczenie i apatia

• Zmiana masy ciała i wyglądu sierści

• Wysunięcie się trzeciej powieki

Pasożyty mogą również powodować anemię, która dodatkowo pogarsza samopoczucie kota.

Robaki u kota - przyczyny

Do zakażenia dochodzi poprzez bezpośredni kontakt z jajami pasożytów. Najczęściej dzieje się to poprzez:

• Spożycie zakażonych odchodów innego zwierzęcia lub pcheł – nosicieli larw robaków.

• Bliskie spotkanie z chorym kotem.

• Zjedzenie zakażonego mięsa – na przykład upolowanego ptaka.

Nawet koty, które nie wychodzą z domu, mogą być narażone na zakażenie. Robaki można przynieść na ubraniach lub dłoniach, jeśli mieliśmy kontakt z zakażonym zwierzęciem. Szczególnie narażone są kocięta, które mogą zarazić się poprzez mleko matki.

Jak odrobacza się kota?

Jeśli zauważysz u swojego kota niepokojące objawy, jak najszybciej udaj się do weterynarza. Specjalista zleci badanie kału, które potwierdzi zakażenie pasożytami i pozwoli na identyfikację rodzaju pasożyta. Na tej podstawie dobierze odpowiednie leczenie.

Najczęściej stosowane preparaty do odrobaczania to:

• Tabletki: Ich podanie bywa trudne, trzeba mieć pewność, że kot połknął tabletkę. Jeśli nie potrafisz podać tabletki samodzielnie, warto to zadanie powierzyć weterynarzowi.

• Krople spot-on: To najprostszy i najprzyjemniejszy dla kota sposób. Kilka kropli aplikuje się na kark zwierzęcia, w miejscu, gdzie nie może ich zlizać.

Pamiętaj, aby nie podawać samodzielnie żadnych leków bez konsultacji z weterynarzem. Niewłaściwy lek lub zła dawka mogą prowadzić do nieskutecznego leczenia lub nawet śmierci zwierzęcia.

U kociąt pierwsze odrobaczanie można przeprowadzić, kiedy osiągną 3-4 tygodnie. Następnie należy je powtarzać co 2 tygodnie. U kotów wychodzących leczenie przeprowadza się co 3-4 miesiące, a u domowych co 8-18 miesięcy.

Czy można zarazić się pasożytami od kota?

Choć przypadki takie są rzadkie, istnieje możliwość zarażenia się glistą od kota. Glisty, które bytują w organizmach kotów, mogą wywoływać u ludzi chorobę zwaną toksokarozą. Do zarażenia może dojść, gdy przypadkowo połkniemy jaja glisty, na przykład dotykając zanieczyszczonej gleby lub odchodów zwierzęcia i następnie nie myjąc dokładnie rąk.

Po dostaniu się do naszego organizmu, larwy glisty mogą migrować do różnych tkanek, wywołując poważne choroby. W skrajnych przypadkach larwy mogą przedostać się do oczu, powodując toksokarozę oczną, która może prowadzić nawet do utraty wzroku. Dlatego tak ważne jest dbanie o higienę oraz regularne odrobaczanie naszych zwierząt.

Czy kot może zdechnąć od pasożytów?

Mimo że może się to wydawać nie groźne, skutki zarobaczenia u kotów mogą być naprawdę poważne. Nieleczone zakażenie pasożytami może prowadzić do ciężkiej niedokrwistości, wycieńczenia organizmu, a w skrajnych przypadkach nawet do śmierci zwierzęcia. Pasożyty mogą również powodować problemy skórne i reakcje alergiczne.

Należy jednak pamiętać, że objawy zarobaczenia mogą być subtelne i nie zawsze są łatwo rozpoznawalne na podstawie domowej obserwacji. Dlatego zawsze warto skonsultować się z weterynarzem i wykonać odpowiednie badania, aby postawić trafną diagnozę i wdrożyć skuteczne leczenie.

Co robić, gdy kot jest zarobaczony?

Jeśli podejrzewasz, że Twój kot ma pasożyty, jak najszybciej zapytaj o radę lekarza weterynarii. Szybka interwencja może uchronić Twojego pupila przed poważnymi konsekwencjami zdrowotnymi.

Dbaj o zdrowie swojego kota – regularne wizyty u weterynarza i odpowiednia profilaktyka to klucz do długiego i zdrowego życia Twojego pupila.