Na „złapanie” kleszczy najbardziej narażone są zwierzęta wędrujące po zaroślach lub w wysokiej trawie oraz koty wolnowychodzące.

Jest to związane ze sposobem bytowania kleszczy i ich sposobem żerowania – przesiadują one na spodniej stronie liści, głównie na ich końcach lub na gałęziach w pobliżu ścieżek i śladów dzikich zwierząt, skąd są „ściągane” przez żywicieli.

Jakie niebezpieczeństwo niosą za sobą kleszcze?

Kleszcze to powszechnie występujące pasożyty zwierząt stałocieplnych

By zapobiec infestacji kleszczy oraz ograniczyć ryzyko zarażenia chorobą odkleszczową, należy regularnie w okresie występowania kleszczy (wiosna – lato – jesień) stosować preparaty zabezpieczające przed ich inwazją. Działają one na zasadzie repelentów („odstraszaczy”) lub środków toksycznych dla kleszczy, zaś nieszkodliwych dla zwierzęcia.

Środki te należy zwykle stosować co 4 tygodnie, zwłaszcza przed wyjazdami w północno-wschodnie rejony Polski. Warto jednak nadmienić, że nie ma środków stanowiących stuprocentową ochronę przed kontaktem z kleszczami. Bardzo ważne jest więc dokładne przeglądanie skóry psów i kotów po spacerach. Najczęściej kleszcze umiejscawiają się w okolicach głowy, pachwin, brzucha, ogona.

W razie zauważenia kleszcza u swojego zwierzęcia, zwróć się do lekarza weterynarii z prośbą o usunięcie go, gdyż nieprawidłowo usunięty kleszcz może być przyczyną infekcji skóry. Gdy wiadomo, że kleszcze przebywały na zwierzęciu, a nie miało ono odpowiedniego zabezpieczenia przed kleszczami, warto też wykonać po 2 tygodniach badanie immunologiczne krwi w kierunku zakażenia chorobami odkleszczowymi. Odpowiednio wcześnie podjęta terapia (przed pojawieniem się objawów klinicznych choroby) może znacznie zwiększyć szanse na wyleczenie zwierzęcia.

Gatunki kleszczy w Polsce

Do najczęściej występujących w Polsce gatunków kleszczy należą: kleszcz pospolity (Ixodes ricinus) oraz kleszcz łąkowy (Dermatocentor reticulatus).

Choć same w sobie nie stanowią dużego zagrożenia, stanowią rezerwuar i są przenosicielami wielu groźnych chorób zagrażających zdrowiu zwierząt i ludzi. Do najpowszechniejszych jednostek chorobowych przenoszonych przez kleszcze na zwierzęta domowe należą:

• choroba z Lyme (powszechnie zwana boreliozą),
  • babesioza,
  • anaplazmoza,
  • erlichioza.

Stanowią one poważne niebezpieczeństwo dla zdrowia i życia!